Дослідження різних видів пам'яті



 Урок-тренінг
Тема: Дослідження різних видів пам’яті. Підготовка до іспиту: розвиток пам’яті та уваги.

Мета: Дослідити різні види пам’яті; визначити особливості власної пам’яті; навчитись розвивати різні види пам’яті та увагу; засвоїти деякі прийоми психо – фізичного тренування.

Діти записують тему і мету в зошити.

2. Створення груп: Учні самі обирають групу.
- Що ти знаєш про свою пам’ять?
Груп кілька:
І група ( жетони червоного кольору) «Я вважаю, що в мене хороша пам’ять» 
ІІ група ( жетони жовтого кольору)
« Я вважаю, що в мене краща слухова пам’ять» 
Ш група ( жетони зеленого кольору)
«Я вважаю, що в мене краща зорова пам’ять» 
ІV група ( жетони синього кольору)
«Я вважаю, що в мене не дуже хороша пам’ять» 
Групи можуть бути неоднакові за кількістю учнів. Іноді з’являється кілька учнів, які не знають, до якої групи вони можуть відноситись, тоді утворюється 
V група (жетони сірого кольору)
«Я не знаю, яка в мене пам’ять» 
Роботою у групах керує вчитель, але є помічник – учень, який слідкує за порядком у групі. Завдання на столах для кожної групи:

І група: Прочитайте на карточці ряд слів спробуйте запам’ятати слова середнього роду. Коли вчитель зкомандує: «Виконуємо» ви дивитесь на слова 10 секунд. Коли вчитель скаже: «Пишіть», - запишіть всі слова, що запам’ятали і викресліть слова середнього роду. Слова, що залишились (кількість) приймаються за показник несвідомого запам’ятовування. Кількість слів, що запам’яталась, будуть характеризувати об’єм вашої пам’яті, а кількість слів середнього роду свідчить про точність вашої пам’яті.

Зробіть висновок про вашу пам’ять. 

(Ряд слів спочатку заклеєний стрічкою) ШАФА, СЕЛО, ГОЛОВА, ЗОШИТ, МАШИНА, ШАБЛЯ, СКЛО, РУЧКА, ЗАЄЦЬ, МОЛОКО


ІІ група. Дивитися на ряд цифр 10 секунд після слів вчителя «Виконуємо». Коли вчитель скаже: «Пишіть» , - перегорніть карточку і запишіть у довільному порядку цифри, що запам’ятали. Обсяг зорової пам’яті – кількість цифр, що запам’ятали. Якщо 6 і більше цифр – хороша зорова пам’ять, якщо менше 6 – треба тренувати.

Зробіть висновки про власну пам’ять.

(Ряд цифр спочатку заклеєний стрічкою) 34; 15; 8; 52; 78; 18; 41; 63; 85; 39.


ІV група. Прочитати пари слів ( 10 секунд), спробуйте запам’ятати перше слово з кожної пари, друге слово – слово – допомога для кращого запам’ятовування. Читати після слів вчителя: «Виконуємо». Після слів вчителя: «Пишіть», - запишіть перші слова з кожної пари, що запам’ятали. Кількість цих слів – обсяг вашої пам’яті. Після цього помічник вчителя з І групи зачитує слова – помічники і учні знову записують перше слово з пари.

Підрахуйте, скільки слів ви запам’ятали. Чи є різниця з І показником? Запишіть цю різницю. Зробіть висновок про вашу пам’ять ( якщо 6 і > хороша, якщо менше 6 – треба тренувати). 

Ряд слів: ДЕРЕВО – ДУБ, СОЛОДКЕ – ГІРКЕ, ЗИМА – ЛІТО, ВОГОНЬ – ДИМ, МІСЯЦЬ – ПЛАНЕТА, ТОВСТИЙ – ТОНКИЙ, ВИБУХ – ПОРУШЕННЯ, ТЕЛЯ – КОРОВА, ОЛІВЕЦЬ – ЗОШИТ, ХМАРА – ДОЩ, УЧЕНЬ ВЧИТЕЛЬ.

Якщо є V група. Завдання складається з 2-х вправ:

1. Дивитися на малюнок з фігурками 10 секунд після слів вчителя: «Виконуємо». Після слів вчителя: «Пишіть», - замалюйте по пам’яті фігурки у довільному порядку. 

Якщо запам’ятали 6 і більше, то зорова пам’ять хороша, якщо менше 6 – треба тренувати.
Фігурки




Порівнявши результати, встановіть, який тип пам’яті у вас переважає.


2. Завдання виконуємо разом з ІІ групою.

ІІ група. Уважно прослухайте ряд слів, що прочитає вчитель (або помічник з Ш групи). Після слів вчителя : « Пишіть», - запишіть слова, які запам’ятали, підрахуйте їх, кількість слів, що запам’ятали – обсяг вашої пам’яті. Якщо слів 6 і більше, слухова пам’ять хороша, якщо менше 6 – треба тренувати.

Ряд слів: ФІЗИК, МОХ, СТІЛ, КОРІНЬ, ЛУПА, МИЛО, НОРА, ЗУБИ, СНІГ, ЯБЛУКО.

Зроби висновки.


ІІІ етап. Оголошення і прийняття правил роботи на уроці – тренінгу:

1. Дотримання тиші

2. Працювати уважно

3. Досліди проводити за командою, чітко

4. Робота важлива для мене і для кожного


ІV етап. Актуалізація опорних знань.

- Що таке пам’ять?

- Яке значення має пам’ять?

- Чи можна покращити пам’ять?

- Чого ви очікуєте від уроку тренінгу?

(Можна записати у зошиті або на смайликах)


V етап. Виконання роботи. Обговорення результатів роботи. Важливо, щоб висловились учні кожної групи.

- Чого чекали від роботи?

- Що отримали?

- Що могли зробити по – іншому?

- Чи не виникло бажання змінити власну думку?

- Наскільки об’єктивно ви себе оцінюєте?

- Яких властивостей пам’яті ви хотіли б набути?


VІ етап. Скоро іспити, як допомогти собі? 

Спробуємо разом провести тренінг для розвитку пам’яті і уваги.

Вчитель дає короткі відомості:

_ Що таке увага?

Увага – це спрямованість і зосередження свідомості на певних об’єктах, явищах, видах діяльності. 

Увага може бути стійкою або нестійкою, має обсяг, швидкість переключення, може бути мимовільною і довільною, як пам’ять.

Для економії часу групи залишаються і отримують завдання/

Для визначення уваги.

Групи отримують різні малюнки: «Перевір свою увагу».

Завдання: 

За командою вчителя розглядаємо малюнки. Якщо за 1 хвилину ви знайшли розбіжності, ваша увага дуже хороша, якщо ні – треба тренувати. (За часом виконання стежить вчитель).

Запишіть у зошиті:

1) Яка ваша увага?

2) Як можна тренувати увагу?


Виконуємо кілька вправ, які допомагають поліпшити пам’ять.

Завдання для усіх груп однакові.

Записати у зошиті. Вправи для покращення пам’яті:

1) Подивитися на 7 дрібних предметів (за командою вчителя) 10 секунд.

2) Описати їх (назвати).

3) Постарайтеся добре побачити підкинутий і падаючий предмет (це м’яка іграшка) 

Через 10 секунд

4) Опишіть його з найбільшою точністю.

5) Огляньте кімнату (класну), запам’ятайте, що в ній є. Потім, заплющивши очі, відтворіть образ побаченого у подробицях.

Зробіть висновки: запишіть у зашити, яке значення для вас має робота.

VШ. Що ми робили на уроці?

(Вивчили деякі раціональні прийоми покращення уваги та пам’яті).

- На уроці ми багато працювали.

Для відновлення працездатності існують загальні комплекси спеціальних вправ у вигляді фізкультхвилинки.

За командою вчителя проводимо фізкультхвилинку.


Фізкультхвилинка.

Вправа для поліпшення загального мозкового кровообігу:

1. Стоячи, у швидкому темпі піднімайтеся на носки 8 разів. Дихайте довільно.

2. Сядьте на край стільця. Опускаючи голову, нахиляючи тулуб вперед, вдихніть діафрагмою. Відхиляючи голову назад і випрямляючи тулуб, виконайте видих. 8 разів.

3. Встаньте. Присідайте і вставайте 8 разів. Видихати – присідаючи. Вдихати – встаючи. Темп середній.

4. Встати, зімкнути стопи, тримати книгу на випрямлених руках, стискаючи книгу пальцями, старайтеся зберегти рівновагу, спочатку очі розплющені, через 10 секунд очі заплющити ( 3 рази).

5. Сядьте зручно, злегка замружтеся, розслабте м’язи тіла, сконцентруйте увагу на переніссі. Образно уявіть, що ви дихаєте через «точку» між бровами (3 рази). Під час вдиху подумки вимовляєте фразу «Мій мозок володіє невичерпною енергією» (уявити, що слова при вдиху ніби проникають у мозок (як натягнута тестева луку), а під час видиху – летять уперед, як стріла).

Урок закінчено.

Домашнє завдання § опрацювати пам’ятку.


Пам’ятка: « Я хочу краще запам’ятовувати».

1. Старайтесь запам’ятовувати цілими за смислом частками.

2. Повторюйте все через 20 хвилин, через 8 годин, на наступний день.

3. Подумки – коротко перед сном і вранці.

Немає коментарів:

Дописати коментар